فهرست بهترین دیکشنری های آنلاین
نوشته شده توسط : atefe

 یکی از بهترین مصداق‌های این نکته، سایت‌هایی است که خدماتی از جنس دیکشنری را به صورت آنلاین به مخاطبان ارائه می‌دهند.

تعداد این نوع سایت‌ها کم نیست و اتفاقاً مشکل دقیقاً از همین جا آغاز می‌شود.

حتی حرفه‌ای‌ترین کاربران وب هم عموماً به یک دیکشنری آنلاین خاص وفادار نیستند و به علت همین تعدد منابع، ترجیح می‌دهند برای جستجوی معنا و مفهوم هر واژه، از روش جستجو در گوگل استفاده کنند.

گوگل هم هر بار از میان دیکشنری‌های مختلف، یکی را به عنوان گزینه مطلوب به کاربر معرفی می‌کند.

ضمن اینکه – همان‌طور که از گوگل انتظار می‌رود – دیکشنری خودش را هم به عنوان یک گزینه در برابر ما قرار می‌دهد:

dictionary-google

باید بپذیریم که این کار برای ترجمه سریع، بسیار مناسب است و به خاطر اینکه منحنی یادگیری آن از جنس یادگیری سریع است بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

این در حالی است که منحنی یادگیری استفاده از یک سرویس دیکشنری مشخص از جنس یادگیری تدریجی است و تنها پس از مدتی استفاده، می‌توانیم زوایای پنهان و قابلیت‌های فرعی آن را بیاموزیم.

به عبارت دیگر، باید برای مدتی با یک دیکشنری کار کنیم تا نتیجه‌ی آن به چیزی فراتر از روش متعارف جستجوی کلمات در گوگل تبدیل شود.

در این‌جا می‌کوشیم برخی از سرویس‌های دیکشنری انگلیسی به انگلیسی آنلاین را به شما معرفی کنیم.

بسته به نوع نیاز شما، ممکن است یکی از این دیکشنری‌ها به جایگزینی مناسب برای روش میان‌بر و دم‌دستیِ جستجو در گوگل تبدیل شود.

Visuwords Dictionary

اگر دنبال معنی واژه‌ها نباشید و بیشتر بخواهید بدانید که هر واژه به چه خانواده‌ای از کلمات تعلق دارد و در چه فضاهایی استفاده می‌شود، Visuwords می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

البته به نظر می‌رسد که این نوع طراحی‌های فانتزی نمی‌توانند در بلندمدت مخاطب را حفظ کنند.

به عبارت دیگر، بعید است این سرویس به دیکشنری استاندارد شما تبدیل شود. اما قطعاً می‌تواند به عنوان ابزاری تفننی برای جستجو در دنیای واژه‌ها استفاده شود.

نمونه دیاگرام واژه های مرتبط

Macmillan Dictionary

دیکشنری مک‌میلان از این جهت می‌تواند برای شما جذاب باشد که هنگام توضیح درباره‌ی هر واژه‌، لینک‌های متعددی به صفحه Thesaurus هم در اختیارتان قرار می‌دهد.

بنابراین، اگر نیازهای اولیه‌ی شما به زبان انگلیسی مرتفع شده و برای یادگیری عمیق‌تر واژه‌ها و درک بهتر بار معنایی آنها به سراغ دیکشنری می‌روید، احتمالاً مک‌میلان می‌تواند رضایت شما را تأمین کند.

Oxford Dictionaries

سایت دیکشنری آکسفورد

شاید به سختی بتوان در فضای آنلاین، سرویسی را پیدا کرد که در حد دیکشنری آکسفورد ساده و کارا طراحی شده باشد.

این دیکشنری امکانات عمومی همه دیکشنری‌های دیگر نظیر لغت و معنی و کاربرد در جمله و موارد مشابه را دارد. اما شاید یکی از قسمت‌های کاربردی و مهم آن، بخش واژه‌ها و اصطلاحات نزدیک و هم‌خانواده (Synonyms) باشد. چون بر خلاف بسیاری از دیکشنری‌ها که فقط فهرست بلندبالایی از واژه‌های مشابه را می‌نویسند، اینجا با ارائه‌ی توضیح، به انتخاب بهترین گزینه کمک می‌شود.

 

به عنوان مثال وقتی شما در جستجوی واژه یا اصطلاحی برای وقت کشی و از بین رفتن وقت هستید، می‌توانید به بخش واژه‌های خانواده‌ی Kill (کشتن) مراجعه کنید.

در آن‌جا گزینه‌های مختلفی به شما پیشنهاد می‌شود.

از جمله اینکه اگر منظور شما We had to kill several hours و مفاهیمی مشابه است می‌توانید از واژه‌هایی نظیر Fill up و Use up و Spend استفاده کنید.

 

 

Dictionary.com

سایت دیکشنری دات کام

سایت Dictionary.com یکی از سایت‌های دیکشنری پربازدید محسوب می‌شود و در بسیاری از موارد، گوگل هم جستجوگران را برای مشاهده معنی واژه‌ها به این سایت هدایت می‌کند.

اگر سرویس‌ها و قابلیت‌های این سایت را با دیکشنری‌های حرفه‌ای (مثل آکسفورد) مقایسه کنید، احتمالاً چندان راضی نخواهید شد. اما اگر آن را به عنوان جایگزینی برای سرویس ساده‌ی دیکشنری گوگل در نظر بگیرید، احتمالاً رضایت شما را تأمین خواهد کرد.

بخش اتیمولوژی (ریشه شناسی)‌ این دیکشنری با وجود کوتاه و ساده بودن می‌تواند برای مراجعه‌های کوتاه غیرتخصصی، مفید باشد.

 مهم‌ترین مزیت: بخش Thesaurus طراحی بصری خوبی دارد و با استفاده از رنگ، به خوبی دوری و نزدیکی واژه‌های مترادف و متضاد را نمایش می‌دهد.

 مهم‌ترین نقطه ضعف: تلاش برای ترغیب کاربر به کلیک با هدف بهبود سئو باعث شده ظاهر سایت چندان حرفه‌ای به نظر نرسد و انبوهی مطالب غیرمرتبط یا غیرمفید در اطراف هر صفحه نمایش داده شود.

 

 

بسیاری از دیکشنری‌های موجود در فضای آنلاین، صرفاً شکل دیجیتال همان دیکشنری‌های موجود در فضای آفلاین هستند.

یکی از مواردی که می‌توانید به وضوح تفاوت را در آن حس کنید The Free Dictionary  است.

جدای از لغت‌نامه و گزینه‌های استاندارد، به لغت‌نامه‌های تخصصی پزشکی و مالی و فرهنگ اصطلاحات هم دسترسی دارید.

به همان اندازه شاید اگر در بخش پزشکی Aspirin‌ را جستجو کنید،‌ بیشتر متوجه شوید که طراحان این سرویس،‌ تا چه حد برای ارائه‌ی اطلاعات جزیی و دقیق تلاش کرده‌اند.

همچنین بخش Thesaurus این دیکشنری بسیار قدرتمند است و از قابلیت‌های متفاوت و متنوعی از جمله نمایش تصویری خانواده واژه‌ها برخوردار است:

هنگام جستجو در این دیکشنری خواهید دید که بخش‌هایی از آن از سرویس‌های دیکشنری‌های دیگر استفاده می‌کند.

بنابراین استفاده از آن به نوعی معادل بازدید از چند دیکشنری متفاوت است.

حدس ما این است که اگر طاقت بیاورید و مدتی با این دیکشنری کار کنید تا جنبه‌های ظریف و ویژگی‌های ارزشمند آن را کشف کنید، به سادگی به سراغ دیکشنری دیگری نخواهید رفت.

 

 

اگر به طور تخصصی در جستجوی واژه‌های حوزه مدیریت و کسب و کار هستید، احتمالاً Business Dictionary هم می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب برای شما باشد.

در تعریف واژه‌های تخصصی مانند Brand و Strategy و یا اصطلاحات بازرگانی نظیر کدهای اینکوترمز در این دیکشنری، دقت و ظرافت بسیاری به کار گرفته شده است.

در اینجا می‌توانید توضیح واژه‌ی Insurance را در Business Dictionary ببینید:

دیکشنری اصطلاحات کسب و کار

 

OneLook Dictionary

دیکشنری Onelook احتمالاً چیزی نیست که به صورت روزمره برای شما قابل استفاده باشد.

این سرویس در واقع یک جستجوگر لغت است که در میان دیکشنری‌های دیگر برای شما به دنبال یک واژه‌ی خاص می‌گردد. اما در دو حالت می‌تواند بسیار مفید باشد:

  وقتی که فقط بخشی از یک کلمه در ذهن شما باقی مانده است. مثلاً یادتان هست که واژه‌ای با Effi شروع می‌شد و معنایش به اعتماد به نفس یا Self Confidence نزدیک بود اما هیچ چیز دیگری را به خاطر نمی‌آورید.

  وقتی می‌خواهید از دیکشنری به صورت معکوس استفاده کنید. یعنی بخشی از توضیح را بنویسید و ببینید چنین توضیحی در توصیف معنای کدام واژه‌ها به کار رفته است.

 




:: برچسب‌ها: انگلیسی , دیکشنری , گوگل ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: